Duncan Lorienről

DUNCAN LORIEN

Duncan Lorien ismert zeneszerző és előadóművész, akinek zenepedagógiai munkásságát ma már világszerte elismerik.

Kutatásain és felfedezésein keresztül egész életét annak szenteli, hogy eljuttasson a mindennapi emberekhez egy csodálatos és különleges nyelvet: a zenét. Arra törekszik, hogy a kevés kiválasztott tehetség helyett mindenki számára könnyen és gyorsan érthetővé tegye a zene művészetét.

Duncan 1954. augusztusában született Londonban. Négy éves korától klasszikus zongorát tanult, majd a londoni Addington Palotában a Royal School of Church Music zeneiskola helyettes vezető karnagya lett. Később drámairodalmat és zenét hallgatott a főiskolán, valamint operát és színházelméletet három évig.
Miközben az Exeter-i St. Luke tanárképző főiskolán végezte tanulmányait, a zeneelmélet területén nagyon sok, szerinte szükségtelenül bonyolult és nehéz magyarázatba ütközött, melyek a hagyományos zeneoktatás jelentős részét képezték. Zenetörténeti kutatásokba kezdett, hogy megtalálja, miért van ez így. E kutatások során valami olyat talált, amire maga sem számított: valakik a történelem során nehézzé tették a zene elméletét, s bár ez nem mindig szándékosan történt, a végeredmény egy és ugyanaz: napjainkban tíz-tizenöt éven át tartó küzdelemmel kell szembenéznie annak, aki megkísérli elsajátítani a zene elméletét.

Húsz évnyi kutatás eredményeként Duncan úgy döntött, eltér a hagyományos képzési rendszertől, és megvalósítja általa választott küldetését: minden ember számára elérhetővé tenni a zene művészetét.
Több, mint harminc éve tanít zenét, zeneszerzést, és színpadi megjelenést. Az elmúlt tizennyolc évben Afrikától Ausztráliáig minden kontinensen saját módszerével oktatja a zenét kicsiknek és nagyoknak, kezdőknek és profiknak, egy ma már világhírű négy napos szeminárium során, melynek címe: The Understanding of Music™ vagyis A Zene megértése™. 1998-ban palettája újabb szemináriummal gazdagodott, melynek címe: The Understanding of Songwriting™, magyarul A Dalszerzés megértése™.

Duncan azért állította össze ezeket a szemináriumokat, mert a világ minden tájáról érkeztek igények tanítási módszerei iránt. Évente kb. 200.000 km-t utazik, hogy módszereit elérhetővé tegye mások számára. A szeminárium nem a technikára helyezi a hangsúlyt, hanem azokra a valós közmegegyezésekre, melyeket ma a nyugati zenében használnak, valamint ezek kialakulására, és arra, hogy e közmegegyezéseket hogyan használhatjuk arra, hogy kommunikálni tudjunk a zene nyelvén. Módszere forradalmian új megközelítésbe helyezi a hangszeres játék, a szolfézs, a kottaolvasás, valamint a zeneszerzés alapjainak elsajátítását és az elmúlt évek során ezreknek segített eljutni a kreativitás teljesen új szintjeire.

Pedagógusi munkája közben művészi karrierjéről sem feledkezett meg: zongoristaként sok híres művésszel dolgozott együtt az évek során, és producerként alkalmazták olyan vállalatok, mint a BMG Publishing, az EMI Records, a Polygram, a Carlin, a PRT Records, a Chapell, az Intersong, az Ocean Disque, és az ARC Records.

Zeneszerző és zenész pályafutása két szólóalbumban csúcsosodott ki, melyeket a gitárművész Martin Daley-vel közösen hoztak létre: az ARCHITECTS OF TIME (Az idő építészei), valamint a DREAMS OF THE YES MAN (Bólogató János álmai). A megjelenést követően mindkét album listavezető lett az angliai New Age listákon, valamint a vezető rádióállomások toplistáin. Az első album 1989-ben történt kiadásakor azonnal az első helyre került, és három év múlva, 1992-ben még mindig az első hat között volt. A második album 1992-es megjelenésekor a kiadás első hetében első helyre került. Jelenleg mindkét albumot 28 országban forgalmazzák.

Duncan nagyon sokféle stílusban otthon van, zenét szerez és játszik, mint pl. rock, jazz, blues, klasszikus. 2003-ban elkészült új albuma, melynek címe ONE LIFE AT A TIME (Életről életre). Más művészeti területeken is igen aktív, egy sikeres európai művészeti fesztivál társalapítója és nyolc éve tiszteletbeli művészeti igazgatója Angliában.